آیا داربستی کردن انگور باعث افزایش تناژ محصول میشود؟

  • تالیف شده در : 1399/04/07
  • کشت انگور در ایران سابقه طولانی دارد به دلیل شرایط آب و هوایی مناسب، ایران مدتهاست که یکی از مهمترین مناطق برای تولید انگور برای مصرف تازه و تولید کشمش است. امروزه انگور از مهمترین محصولات باغی در ایران است. انگور علاوه بر ایجاد شغل، از با ارزش ترین محصولات کشور است و می تواند نقش مهمی در توسعه صادرات غیرنفتی در بخش کشاورزی داشته باشد که می توانند در شرایط کنونی به اقتصاد کشور کمک شایانی بکنند.
    از نظر سطح زیرکشت تولید انگور و کشمش در ایران از جایگاه بسیار خوبی در جهان برخوردار است. اما از نظر عملکرد در واحد سطح و کیفیت محصولات تولید شده در برخی مناطق دور از ایده آل نیستند و در نتیجه هزینه تولید هر کیلوگرم محصول بالاتر از حد متوسط است. بازار معقول که باعث کاهش کارآیی اقتصادی و رقابت با سایر کشورها می شود.

    فروش داربست انگور
    خرید تیرچه داربستی برای باغ انگور


    مزایایی داربستی کردن باغ انگور


    روش داربستی یعنی تولید انگور بیشتر همراه با محصول با کیفیت تر به گفته کسانی که از این روش استفاده می کنند کوچک ترین خوشه انگور داربستی دو برابر انگور باغ های سنتی می باشد. در روش داربستی، انگور آب کم تری می خورد ولی مستقیما آب به ریشه درخت مو می رود و باعث بزرگ تر شدن خوشه های انگور می شود. در این روش انگور به صورت ایستاده و روی تیرچه های داربستی و سیم قرار می گیرد و به صورت یکنواخت و منظم رشد می کنند. به همین دلیل از نور مستقیم خورشید بهره می برد عملکرد انگور ها بالاتر و کمیت انگور و هزینه که برای کشاورز به وجود می اورد نسبت به به روش سنتی کم تر می باشد همچنین بهره وری بیشتری دارد. 

    داربست درخت انگور
    مزایایی داربستی کردن باغ کیوی


    صرفه جویی در آب با استفاده از روش داربستی


    بهره وری در آب بزرگترین مزیت تولید انگور به روش داربستی می باشد. در روش سنتی به ازای هر 300 لیتر آب یک کیلو انگور تولید می شود اما در روش داربستی به ازای 300 لیتر آب ما میتوانیم 5 کیلو محصول انگور تولید کنیم. سهولت در کار، کاهش هزینه تولید، امکان برداشت مکانیزه و کاهش آفات از دیگر مزیت های روش داربستی محسوب می شود. 
    فارس با 70 هزار هکتار سطح کشت زیر انگور مقام اول کشوری را داراست. ترویح این روش می توانند تولید انگور به طور چشم گیر افزایش دهد و به صادارت ایران در زمینه انگور و کشمش کمک کنند. در روش سنتی از هر 1 هکتار 10 تن انگور برداشت می شود در صورتیکه در روش داربستی از هر 1 هکتار به راحتی می توان 50 تن انگور برداشت کرد. از دیگر مزیت های داربست کردن باغ انگور می توان به کم شدن ضایعات انگور اشاره کرد. 

    مزایای داربست کردن باغ


    داربستی کردن باغ انگور در ایران


    داربستی کردن باغ انگور خوشبختانه در کشور ایران روز به روز در حال توسعه و پیشرفت هست. شاید برایتان جالب باشد که بدانید در کشور ایران هنوز 70 درصد کشاورزان از روش سنتی استفاده می کنند. کشورهای عمده تولید کننده انگور و کشمش از جمله ترکیه، فرانسه، آمریکا، و غیره نیز از این روش هوشمندانه استفاده می کنند. واین نشان دهنده این است که این روش را باید در اولویت قرار داد تا بتوانیم محصول بیشتری را روانه بازار بکنیم.
    پیشنهاد ما به تمامی کسانی که این مقاله را مطالعه می کنند این است که هر چه زودتر نسبت به داربستی کردن باغ انگور خود اقدام کنند تا هم از تولید بیشتر بهره مند شوند و هم از فروش بیشتر بهره مند شوند. با توجه به شرایط اقتصادی ایران ثبات نداشتن قیمت محصولات پیشنهاد ما به شما این است باغ خود را زودتر داربستی کنید.