فنس کشی باغ 

  • تالیف شده در : 1400/10/07
  • در محدوده هایی که زمین های بدون دیوار و مرز وجود دارد، اغلب برای مشخص کردن شکل و مرز زمین ها در بخش بندی ها، دیوار کشی می کنند. دیوارهایی با طول حدود دو متر که از ورود افراد غریبه و حتی حیوانات به محدوده ی مورد نظر جلوگیری می کنند. اما اگر زمین شما زراعی باشد و یا ابعاد بسیار بزرگی داشته باشد، هزینه کردن برای دیوارکشی بسیار بالا در می آید.

    اجرای فنس کشی دور باغ

    برای کم کردن هزینه ها می توان به جای دیوار از فنس استفاده کرد. فنس مجموعه ای از مفتول های بهم بافته شده است که در شرایط استفاده بعضا حتی می توان تا ارتفاع 3 متر هم از آن برای مرز بندی محوطه استفاده کرد. البته انواع فنس برای استفاده در مرز بندی ها استفاده می شود که به جنس و وزن و مدل بافت و حتی امنیت آن بستگی دارد. بعضی فنس ها از سیم خاردار ساخته می شوند و بعضی فقط از مفتولهای گالوانیزه ی st37 استفاده شده با روکش روی. بسته به شرایط برای هر جایی استفاده ها متفاوت است.

    فنس برای دور باغ
    آموزش فنس کشی دور باغ

    قانون فنس کشی دور باغ  

    فنس کشی دور باغ از رایج ترین استفاده های فنس کشی است. برای باغ اغلب نداشتن دید و عدم رفت و آمد غریبه ها و حیوانات موضوعیت دارد که بدیهی است برای انجام بهینه هر کاری بر حسب تجربه گذشتگان و دانش کارشناسان قوانینی ارائه می شود. برای فنس کشی اولین قدم شما باید داشتن اندازه محیط زمین باشد. محیط زمین را با اندازه گیری طول و عرض و دوبرابر کردن آن (محیط چهارضلعی) بدست می آوریم یا اگر زمین شکل هندسی منظمی ندارد باید اضلاع را اندازه گیری کنید و با هم جمع کنید. در مرحله ی دوم باید برای ارتفاع فنس تصمیم گیری کنید. اینکه اصلا هدف شما برای فنس کشی چیست؟ فقط جلوگیری از ورود حیوانات؟ یا انسانها؟ یا محدوده ی مورد نظر بسیار محل شلوغی است و شما نمی خواهید فنس فقط مرز مشخص کند و از تردد افراد هم در زمین جلوگیری کند. این راهم در نظر داشته باشید که هر ارتفاعی از فنس در نظر داشتید باید نیم متر به آن اضافه کنید تا برای میله ها یا لوله های نگهدارنده ی فنس در لیست قرار بگیرد. اگر قصد دارید بالای فنس سیم خاردار باشد در محاسبه ی متراژ لحاظ کنید. نوع دیگری هم که در فنس کشی کار می شود این است که میله ها را روی پایه های بتنی که روی زمین جا داده اند کار می کنند که در این شرایط هم باید ارتفاع را در نظر داشت. البته اینها همه سلیقه ای هستند.  در مرحله ی سوم برای تهیه و خرید فنس و میله و سیم خاردار و.. اقدام شود. خوب است بدانید که فنس ها دارای ضخامت های متفاوت و بافت های ریز و درشت است که هر کدام برای مصرف خاصی استفاده می شود. در مرحله ی چهارم فاصله ی بین میله های پایه را باید در نظر بگیرید که اگر هزینه برایتان موضوعیت کمتری دارد این فاصله دو متر در نظر گرفته می شود در غیر اینصورت سه تا چهار متر هم مناسب است برای این کار. مراحل بعدی نصب است. ابتدا چاله های میله ها حفر می شود و سپس میله ها جایگذاری می شود و بعد از آن حصارهای فلزی نصب و ...  

          

    قانون فنس کشی
    قانون فنس کشی دور باغ

      

    انواع فنس کشی دور باغ

    انواع مختلف فنس کشی دور باغ اول به انواع مختلف جنس فنس بستگی دارد. اینکه از انواع فنس های برنده و تیز و یا فنس با سیم خاردار تیز و برنده و یا فنس با سیم خاردار متقاطع و یا فنس با سیم خاردار برنده و تخت استفاده کنیم هم در هزینه و سلیقه و حتی کاردبرد فنس تاثیر دارد.  از این نوع فنس های توری برای چند محیط استفاده می شود: اطراف باغها، حفاظ درب و پنجره، خانه ها و ساختمانها و محیط های نظامی.               

    نحوه فنس کشی باغ

    برای فنس کشی دور باغ باید تمام قوانین فنس کشی و مراحل آن را که بالاتر ذکر شده است در نظر بگیرید و در خرید فنس موارد زیر را هم با خود مرور کنید. میزان مقاومت و دوام فنس، زیبایی ظاهری آن، مقاومت در برابر رطوبت و قیمت مناسب .. پس بعد از مشخص کردن محیط باغ و اندازه ارتفاع فنس باید معلوم شود، مواد اولیه خریداری شود، چاله مخصوص نصب میله ها حفر شود و میله ها و بعد از آن حصار ها و در آخر سیم خاردار اگر داشتید را نصب کنید. حتما دقت کنید که بتن های نگهدارنده میله را باید خشک کنید. برای این کار قبل از نصب حصار و توری فلزی باید حداقل یک هفته صبر کنید که بتن کامل خشک شده باید و بعد از آن حصار نصب شود. اگر توری یکپارچه نیست، قبل از نصب توری حتما تکه ها را با مفتول بهم وصل کنید. برای هر پایه حداقل پنج مفتول ببندید که محکم بماند.       

    فنس برای دور باغ
    نحوه فنس کشی باغ

    آیا فنس کشی دور باغ نیاز به مجوز دارد؟    

    فنس کشی و نرده گذاشتن و یا دیوار کشی برای اراضی کشاورزی ممنوع است اما اگر زمین های کشاورزی از حضور دام و یا حیوانی متضرر شده باشد ، برای مجوز فنس کشی در اینجا کمیته ای تشکیل می شود و تصمیم گیری می شود. اما برای باغ مجوز فنس کشی در صورتی صادر می شود که مالک باغ تمام شرایط قانونی را رعایت کرده باشد. برای باغات با متراژ کمتر از یک هکتار این مجوز صادر نمی شود و اگر مجوز فنس بخواهند باید با زمین های کنار بصورت مشارکتی مجوز دریافت کنند. در این شرایط مرز هر باغ را با شمشاد مشخص می کنند.                                  

    بهترین نوع فنس برای باغ 

    برای انتخاب بهترین نوع فنس باید به سه عامل توجه ویژه داشت: 1- نیاز و خواسته ! 2- جنس مفتول! 3- قیمت!

    نیاز ما که بسته به ابعاد متراژ و ارتفاع مفتول و اینکه برای چه کاری فنس را می خواهیم؟ باغ؟ باغ انگور و یا باغ در مکان خاصی و یا.. که هر کدام در انتخاب نوع فنس بصورت نهایی تاثیر ویژه دارد. اما در مورد محیط جغرافیایی که فنس را در آنجا استفاده می کنیم هم باید سخن گفت تا بتوان از بهترین جنس برای آب و هوای مورد نظر استفاده کرد و در نهایت با در نظر گرفتن این شرایط با مقایسه ها در بازار بهترین قیمت را پیدا کرد و آن را برای کار خود نشان کنید.

    فنس برای دور باغ
    بهترین نوع فنس برای باغ 

    اجرای فنس باغ

    گام اول: گرفتن مجوز برای زیرسازی ها/ گام دوم: آگاهی از قوانین مورد نظر در زمینه ی فنس کشی باغ در محدوده ی زمین باغ/ گام سوم: تعیین محل دقیق/ گام چهارم: اندازه گیری محیط و تخمین تعداد پایه ها/ گام پنجم: خرید لوازم و انتخاب توری حصار/ گام ششم: علامت گذاری محل پایه ها/ گام هفتم: حفاری/ گام هشتم: ریختن شن و ماسه در کنار پایه و بتن ریزی/ گام نهم: اتصال حصارها به پایه ها .