روش کوردون

  • تالیف شده در : 1400/10/27
  • باغداری به روش‌های سنتی یکی از متداول‌ترین روش‌هایی است که اکثر کشاورزان در سراسر کشور عزیزمان ایران در حال انجام آن هستند. به‌ واسطه همین نوع کشاورزی، تا کنون بسیاری از افراد توانسته‌اند به‌ خوبی امرار معاش داشته باشند. در روش سنتی استفاده از ابزارهای مدرن و به‌ روز بسیار ناچیز است. این مورد به‌ قدری ناچیز است که بار اصلی بر دوش کشاورز است و اگر آن نتواند به‌ خوبی از باغ و محصول خود محافظت کند، در هنگام فصل برداشت، نمی‌تواند محصول با کیفیتی را برداشت نماید. با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی، روش‌های سنتی به‌ مرور در حال فراموش‌ شدن هستند و جای خود را به روش‌های نوین و امروزی می‌دهند. یکی از روش‌های اصلی در باغ‌داری، روش کوردون کردن است که به اصلاح به آن روش مدرن باغ‌داری نیز می‌گویند. در این مقاله ما قصد داریم تا شما را با این روش و مزیت‌های استفاده از آن بیشتر آشنا کنیم. پس پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

    سیستم کوردون انگور

    یکی از مهم ترین مکان هایی که از روش کوردون کردن استفاده می شود،‌ باغات انگور است. درخت انگور یکی از ظریف ترین درخت ها در بین درختان میوه به شمار می رود. بنا به همین ظرافت و آسیب پذیری که درخت انگور دارد،‌ یک کشاورز باید بتواند به بهترین نوع ممکن از باغ خود محافظت کند. در روش کوردن کردن باغ انگور، آسیب های وارد شده از هر جهت کاهش پیدا می کند. در روش سنتی یکی از آسیب هایی که به درخت انگور وارد می شد، به واسطه تماس محصول با خاک بود. در تماس میوه انگور با خاک، کیفیت محصول تا حد چشمگیری کاهش پیدا می کرد.  از دیگر آسیب هایی که در روش سنتی وجود داشت، سم پاشی نشدن درست به دلیل حجیم بودن درختان بود که در روش کوردون کردن، این نقیصه تا حدزیادی بر طرف شده است.

    نحوه هرس درخت انگور داربستی

    هرس کردن همیشه یکی از مهم‌ترین اقدامات در بحث باغداری به شمار می‌رود. این مورد به‌ قدری مورد اهمیت است که اگر یک شخص بتواند به بهترین شکل هرس درختان خود را انجام دهد، می‌تواند محصول بیشتر و با کیفیت‌تری را نیز برداشت کند. از جمله سخت‌ترین و ظریف‌ترین هرس کردن مخصوص درخت انگور است. هرس کردن درخت انگور در روش سنتی شیوه‌ها و سختی‌های زیادی داشت اما با داربستی شدن و مدرن شدن باغداری، این مشکلات و معضلات به حداقل رسیده است. هرس کردن درخت انگور در روش داربستی به این‌ گونه است که ابتدا درخت انگور را طوری قرار می‌دهند که حالت حرف (T) به خود بگیرد. این نوع هرس کردن باعث می‌شود تا شاخه‌های درخت به‌ خوبی فضا برای رشد داشته باشند.

    انواع سیستم داربستی انگور

    داربستی کردن باغ انگور به روش‌های متعددی صورت می‌گیرد. باغداران با به‌ وجودآمدن این نوع از باغداری، توانسته کنند به‌ راحتی کیفیت و حتی کمیت محصول خود را بیشتر از گذشته کنند. در روش داربستی کردن معمولاً باغداران به‌ واسطه متراژ زمین کشاورزی که دارند، می‌توانند نوع داربستی کردن را انتخاب کنند. از جمله معروف‌ترین روش داربستی کردن، روشی است که در آن پایه‌ها و سیم‌های مفتول به‌طوری قرار می‌گیرند که حرف (Y) را تشکیل می‌دهند. در این روش شاخه‌ها درخت روی بازوهای اصلی قرار می‌گیرند. اگر شما هم علاقه دارید با انواع سیستم داربستی انگور آشنا شوید، می‌توانید به سایت ماهور بتن مراجعه نمایید.

    کوردون دو طبقه

    کوردون کردن و یا همان مدرن‌ سازی باغات در ابتدا مورد استقبال افراد کمی قرار گرفت، اما با گذشت زمان و حصول نتایج خیره‌کننده در باغداری، اکثر کشاورزان سعی بر آن دارند تا از این روش بهره ببرند. کوردون کردن هم مانند سایر روش‌های مختلف باغداری دارای انواع مختلفی است. کوردون دو طبقه و کوردون سه طبقه جزو اصلی معروف‌ترین روش‌های کوردون است. در روش دو طبقه، باغداری به‌ واسطه سیم‌های مفتول و هدایت شاخه‌ها (با هرس کردن) یک فضایی را تشکیل می‌دهد که درخت انگور در دو لاین (طبقه) بتواند رشد خود را داشته باشد. روش دیگر کوردون کردن، نوع سه طبقه آن است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

    کوردون 3 طبقه

    از مهم‌ترین روش کوردون کردن باغات انگور، کوردون سه‌ طبقه‌ای است که با استقبال بسیار زیاد کشاورزان روبه‌رو شده است. این روش به کشاورزان عزیز این امکان را می‌دهد که با حداقل فضا بتوانند به‌ راحتی سه برابر محصول بیشتر تولید و برداشت کنند. در این روش ابتدا در دو طرف ردیف یک‌ پایه اصلی استفاده می‌شود و بافاصله 4 متر، پایه‌های دیگر نصب می‌شود. با استفاده از سیم‌های مخصوص، سه لاین برای رشد درختان انگور تهیه می‌شود. کشاورزان در ابتدا باید بتوانند به‌ واسطه هرس کردن درست درخت، مسیر رشد آن را به‌ گونه‌ای هدایت کنند که در لاین‌های خود قرار بگیرند.

    باغ انگور داربستی به روش کوردون

    همان گونه که در متون بالا به آن اشاره شد، کوردون کردن یا همان مدرن‌ سازی باغات یکی از بهترین راه‌های افزایش تولید و کیفیت محصول است. در روش کوردون، مزیت‌های بسیار زیادی برای کشاورز و همچنین مصرف‌ کننده به وجود می‌آید. اولین مزیت برای کشاورز صرفه‌ جویی در وقت و همچنین هزینه‌های جانبی مانند سم‌ پاشی و برداشت محصول است. مزیت اصلی برای مصرف‌کننده نیز، استفاده از محصول با کیفیت و بدون آلودگی خواهد بود. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره، می‌توانید به سایت ماهور بتن مراجعه نمایید.