باغ انگور داربستی

  • تالیف شده در : 1400/09/22
  • باغ انگور انگور داربستی یکی از بهترین نوع باغی است که هر شخصی می تواند در طول عمر زندگی خود آن را ببیند. این نوع از باغ متکی بر علم و دانش برپا می شود. اکثر افرادی که به شغل کشاورزی مشغول هستند این مورد را می دانند که درختی مانند انگور برای اینکه بتواند یک محصول مرغوب و با کیفیت را به ثمر برساند،‌حتما نیاز دارد تا در ارتفاع قرار بگیرد.

    نمونه اجرای داربست انگور برای مشتری

    با ذکر این دلیل قطعا برای شما هم مشخص شده است که باغ انگور داربستی یک باغ منحصر به فرد است. ما در این مقاله قصد داریم تا شما را با این نوع از باغ و نحوه کاشت و نگهداری آن بیشتر آشنا کنیم،‌پس پیشنهاد می کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. همچنین شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص باغ انگور داربستی، به سایت ماهور بتن مراجعه و از مطالب آن بهره ببرید.

     

    باغ انگور داربستی
    داربستی کردن باغ انگور
    تماس با ما

    احداث باغ انگور داربستی  

    برای احداث باغ انگور داربستی باید ابتدا اهمیت و نقش داربست ها در این باغ را به خوبی بدانید. همانگونه می دانید درخت انگور یک درخت ضعیف است که تحمل بار زیاد را ندارد و به راحتی از بین می رود. حال این جا داربست ها نقش مهمی در حفظ سلامت بوته های انگور دارند. با قرار گیری بوته های انگور بر روی داربست ها، وزن ناشی از محصول از روی بوته کاسته می شود. یکی دیگر از نقش های  این داربست ها این است که نور خورشید به خوبی به بوته می رسد. برای آشنایی با روند احداث یک باغ انگور ایستاده یا داربستی با ما همراه  باشید.

    باغ انگور ایستاده

    شاید برای شما هم جالب باشد که به باغ انگور داربستی، باغ انگور ایستاده نیز می گویند. این عنوان به این دلیل به آن داده شده است که انگور ها به صورت ایستاده رشد و نمو پیدا می کنند. در این روش از باغداری، انگور ها به واسطه پایه های بتنی و یا فلزی در ارتفاع بالاتری از زمین قرار می گیرند. در خصوص اهمیت این پایه ها در متون بالا مفصلا توضیح داده شده است. همچنین شما عزیزان می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این نوع از باغداری با کارشناسان سایت ماهور بتن در ارتباط باشید.

    باغ انگور ایستاده
    احداث باغ انگور ایستاده

     

    احداث باغ انگور ایستاده

    احداث با انگور ایستاده یا همان باغ انگور مدرن مستلزم برخی از اقدمات است که قبل از هر اقدای می بایست با آن آشنایی کامل داشته باشید. اولین نکته که باید در خصوص احداث یک باغ انگور ایستاده مد نظر داشته باشید، فاصله بین بوته ها است. در روش سنتی به دلیل آن که بوته ها رشدشان بر روی زمین بود، معمولا فاصله زیادی به دو بوته به وجود می آمد. در روش ایستاده، فاصله بین دو بوته باید حدود دو متر و نیم باشد. این فاصله سبب می شود تا آبیاری آن به خوبی صورت بگیرد.

    فاصله کاشت درخت انگور داربستی 

     یکی از اصلی ترین نکات در خصوص راه اندازی یک باغ ایستاده این است که ابتدا باید بدانید که فاصله بین دو درخت انگور باید به چه مقداری باشد. فاصله کاشت درخت انگور داربستی در باغ انگور داربستی باید به اندازه ای باشد که آب و نور کافی به همه درخت ها برسد. معمولاً فاصله دو متر در هر ردیف را برای این نوع از باغ مطلوب می دانند. اگر فاصله بین درخت ها نزدیک باشد، نور و آب کافی ممکن است به آن ها نرسد. برای رشد بهتر یک درخت انگور پیشنهاد می کنیم بعد از کندن چاله، خاک همان را با مقداری کود حیوانی مخلوط و مجدد به پای درخت خود اضافه کنید.

    فاصله کاشت درخت انگور داربستی 
    فاصله کاشت درخت انگور داربستی 

    بهترین نوع داربست انگور

    در گذشته نه چندان دور، کشاورزان برای ایستاده کردن باغ انگور خود از داربست های چوبی استفاده می کردند. داربست های چوبی علاوه بر سبک بودن، معایبی بزرگی داشت که یکی از آن معایب این بود که در برابر شرایط جوی به خوبی نمی توانست از خود مقاومت نشان دهد. با گذر زمان و پیشرفت تکنولوژی داربست های فلزی و بتنی نیز پا به عرصه گذاشتند. حالی این سوال پیش می آید که بهترین نوع داربست انگور کدام است. داربست های بتنی به لحاظ قیمت و جنس، از سایر داربست ها بهتر است. این نوع داربست، می تواند در برابر شرایط جوی به خوبی مقاومت کند. همچنین وزن بالای آن باعث می شود تا سارقان نتوانند آن ها را مورد سرقت قرار دهند.

    بهترین نوع داربست انگور
    داربستی کردن باغ انگور مدرن

    چگونه برای باغ انگور داربست درست کنیم

    ساخت داربست برای باغ انگور داربستی، یک مسئله بسیار حیاطی است. برخی از افراد برای این کار خود دست به کار می شوند و با مقداری سیمان و ماسه اقدام به ساخت آن می کنند. با  استفاده از یک قالب و مقداریی ملات هر کسی می تواند داربست درست کند. اما نکته مهم این جا است که یک شخص در طول روز تا چه تعداد می تواند داربست تولید کند و آیا داربست های تولید شده کیفیت دارند. تیم ماهور بتن با استفاده از دستگاه های به روز و تکنولوژی ساخت داربست می تواند در طول روز تعدادی بین 200 الی 700 عدد داربست تولید کند. برای تهیه داربست و پایه ها و یا کسب اطلاعات بیشتر شما می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

    ایستاده کردن باغ

    باغات انگور در سراسر کشور عزیزمان ایران به دو روش زمینی و ایستاده مورد بهره برداری قرار می گیرند. در روش زمینی بوته های انگور بر روی زمین رشد می کند که این خود باعث بروز برخی از مشکلات برای بوته خواهد شد. در روش ایستاده باغ، انگور ها با واسطه پایه های بتنی به حالت ایستاده در خواهند آمد. برای انجام این مورد کافی است پایه های مورد نطر خود را نسبت به فاصله بین بوته ها بین آن ها قرار دهید و پس از آن یک سیم بلند را از ابتدا تا انتها بکشید. حال شما می توانید بوته های خود را به این سیم ها آوریز کنید تا باغ شما به حالت ایستاده تغییر پیدا کند.

    ایستاده کردن باغ
    چگونه برای باغ انگور داربست درست کنیم

    باغ انگور داربستی به روش کوردون 

    داربستی کردن یک باغ روش های بسیار متفاوتی دارد. یکی از روش هایی که در اکثر باغات استفاده می شود، داربستی کردن باغ به روش کوردون است. روش کوردون یک روش مدرن است که به اصطلاح به آن روسیمی هم گفته می شود. در این روش ابتدا باید در ابتدا و انتهای هر ردیف یک پایه نگهدارنده نصب شود تا بتواند به خوبی وزن درختان را تحمل کند. سپس بافاصله چهار متر، پایه ها را قرار می دهید. در این روش باید ارتفاع پایه ها دو متر و نیم باشد که نیم متر آن باید در خاک فرو برود. فاصله بین بوته ها در این روش دو و نیم متر است. پس از نصب پایه ها شما باید برای نگهداری از درختان انگور خود از سیم نمره چهار که جنس آن از گالوانیزه است استفاده کنید.

    باغ انگور داربستی به روش کوردون 
    مزایای باغ انگور داربستی

    مزایای باغ انگور داربستی

    باغ انگور داربستی مزیت های بسیار زیادی دارد. اولین مزیتی که می توان در خصوص مزایای این نوع از باغ نام برد این است که محصول نهایی در ارتفاع قرار می گیرد و از آودگی های خاکی دور است. در روش ها زمینی معمولاً محصول با خاک تماس می گیرد و باعث افت کیفت آن می شود. دیگر مزیت این نوع باغ مصرف درست آب است. در باغ های سنتی و خوابیده، مصرف آب کنترل نمی شد و آب به مقدار زیاد هدر می رفت. یک مزیت مهم این نوع از باغداری این است که انجام امورات باغبانی مانند سم پاشی، چیدن علف های هرز و دیگر اقدامات به راحتی قابل انجام است.